11 Ocak 2017 Çarşamba

Mavi kart emeklilik

MAVİ KART (ESKİ PEMBE KART) UYGULAMASI
1- 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanununun 28 inci maddesinin amacı nedir?

5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanununun 25 inci maddesi uyarınca Türk vatandaşlığından çıkma izni isteyen vatandaşlarımız bulundukları ve çalıştıkları ülkelerde daha iyi yaşam şartlarına kavuşmak, ekonomik, sosyal ve siyasal haklardan yararlanmak amacı ile başka bir devlet vatandaşlığına geçmek istemektedirler. Türk vatandaşlığından çıkma izni alan kişilerin nüfus kütüklerindeki kayıtları kapatılmakta ve yabancı muamelesine tabi tutulmakta, dolayısı ile ancak Türk kanunlarının yabancılara tanıdığı haklardan yararlanabilmekte idiler. Bu nedenle de vatandaşlarımız Türkiye’de kazanmış oldukları müktesep haklarını yitirmekteydiler. İşte, 29/05/2009 tarihinde yürürlüğe giren ve 6304 sayılı Kanunla değiştirilen 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanunu ile yurt dışında yaşayan vatandaşlarımızdan 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanununun 28 inci maddesi gereğince yararlanacak olanlar ve yararlanacakları hakların kapsamı genişletilmiştir.

2- Mavi Kart nedir?
Doğumla Türk vatandaşı olup da çıkma izni almak suretiyle Türk vatandaşlığını kaybedenler ve bunların 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanununun 28 inci maddesinde belirtilen altsoylarına verilen ve söz konusu maddede belirtilen haklardan faydalanabileceklerini gösteren resmî belgedir.

3- Mavi Kartlılar Kütüğü nedir?
Doğumla Türk vatandaşı olup da çıkma izni almak suretiyle Türk vatandaşlığını kaybedenler ve bunların 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanununun 28 inci maddesinde belirtilen altsoylarının kayıtlarının elektronik ortamda tutulduğu kütüktür.

4- Kimler Mavi Kartlılar Kütüğüne kayıt olabilir?
Doğumla Türk vatandaşı olup da çıkma izni almak suretiyle Türk vatandaşlığını kaybedenler ve 5901 sayılı Türk
Vatandaşlığı Kanununun 28 inci maddesinde belirtilen altsoyları kayıt olabilirler. 

Mavi Kart Emeklilik
Mavi Kart Sahiplerinin Türkiye’den Emeklilik Şartları

Türkiye Cumhuriyeti Kanunları çifte vatandaşlığa imkân tanımasına rağmen, özellikle Avrupa'da bazı ülkelerin kanunlarının Türkler açısından çifte vatandaşlığa imkân tanımaması nedeniyle bu ülkelerdeki insanlarımız hukuken çifte vatandaş olamamaktadırlar.
Yurtdışında yasayan Türk vatandaşlarının bulundukları ülkelerin vatandaşlıklarını kazanmasını destekleyen Türkiye, bu amaçla "mavi kart" (eski adı ve rengiyle "pembe kart") uygulamasını başlatmıştır.

1995 Yılında yapılan ilk düzenleme:
Çifte vatandaşlığı kabul etmeyen ülkelerde yaşayan vatandaşlarımızın Türkiye'de yabancı muamelesine tabi tutulma endişesi, vatandaşlarımızın yabancı devlet vatandaşlığına geçmekten vazgeçip yurtdışındaki haklarından feragat etmelerine neden olunca, ilk olarak Türk vatandaşlığını kaybetmenin sonuçlarını düzenleyen 403 Sayılı Türk Vatandaşlığı Kanununun 29 ncu maddesi, bilindiği üzere 07.06.1995 tarih ve 4112 Sayılı Kanun ile değiştirilmiştir.
Böylece, doğumla Türk vatandaşlığını kazanmış olup da sonradan Bakanlar Kurulundan çıkma izni almak suretiyle yabancı bir devlet vatandaşlığını kazanan kişiler ve bunların kanuni mirasçıları diğer yabancılardan ayırt edilmiş ve Türkiye Cumhuriyetinin milli güvenliğine ve kamu düzenine ilişkin hükümler saklı kalmak kaydı ile bu kişilerin Türkiye'deki bazı haklarının devamına imkân tanınmıştır.

2004 Yılında yapılan ikinci düzenleme:
403 Sayılı Türk Vatandaşlığı Kanununun 4112 Sayılı Kanunla değişik 29 uncu maddesini değiştiren 29.06.2004 tarih ve 5203 Sayılı Kanun 06.07.2004 tarih ve 25514 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiş ve kanundan yararlanacak olanlar ile sağlanan hakların kapsamı yeniden belirlenmiştir. Buna göre 29 uncu madde; "Bu Kanun gereğince Türk Vatandaşlığını kaybeden kişiler, kayıp tarihinden başlayarak yabancı muamelesine tabi tutulur. Ancak doğumla Türk Vatandaşı olup da, İçişleri Bakanlığından vatandaşlıktan çıkma izni alanlar ve bunların vatandaşlıktan çıkma belgesinde kayıtlı reşit olmayan çocukları; Türkiye Cumhuriyetinin milli güvenliğine ve kamu düzenine ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla, askerlik hizmetini yapma yükümlülüğü ve seçme-seçilme, kamu görevlerine girme, muafen araç veya ev eşyası ithal etme hakları dışında, sosyal güvenliğe ilişkin kazanılmış hakları saklı kalmak ve bu hakların kullanımında ilgili kanunlardaki hükümlere tabi olmak şartıyla Türk vatandaşlarına tanınan haklardan aynen yararlanmaya devam ederler. Kanunun 33 ve 35 inci madde hükümleri saklıdır." seklinde yeniden düzenlenmiştir.
  
2009 Yılında yapılan düzenleme:
12.06.2009 tarih ve 27256 Sayılı Resmi Gazete' de yayınlanarak yürürlüğü giren 5901sayılı Türk Vatandaşlık Kanununun 28. maddesinde ise, 2004 tarihli düzenleme öz olarak aynen korunmuştur. Buna göre;
"Çıkma izni almak suretiyle Türk vatandaşlığını kaybeden kişilere tanınan haklar
MADDE 28 – (1) Doğumla Türk vatandaşı olup da çıkma izni almak suretiyle Türk vatandaşlığını kaybedenler ve kendileri ile birlikte işlem gören çocukları; millî güvenliğe ve kamu düzenine ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla askerlik hizmetini yapma yükümlülüğü, seçme ve seçilme, kamu görevlerine girme ve muafen araç veya ev eşyası ithal etme hakları dışında, sosyal güvenliğe ilişkin kazanılmış hakları saklı kalmak ve bu hakların kullanımında ilgili kanunlardaki hükümlere tabi olmak şartıyla Türk vatandaşlarına tanınan haklardan aynen yararlanmaya devam ederler."
Ancak bu düzenlemelere rağmen, Mavi Kart ile ilgili hakların kullanılmasında, uygulamada, daha önce öngörülmeyen sorunlar ortaya çıkmıştır. Bu sorunlar, özellikle kurumların kendi kanunları ve Mavi Kart ile verilen ilgili hakların kullanılması arasındaki uyumsuzluktan kaynaklanmaktadır. Başkanlığımız tarafından yaşanan sorunların kalıcı bir şekilde çözülmesi için çalışmalar devam etmektedir. İlgili kurumlar arasında koordinasyon sağlanarak ileriye dönük tedbirler alınacaktır.

2012 Yılında yapılan yeni düzenleme:
18/05/2012 tarih ve 28296 Sayılı Resmi Gazete' de yayınlanarak yürürlüğü giren 6304 sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına dair Kanunda Mavi Karta ilişkin önemli değişiklikler getiren düzenlemeler yapılmıştır.
Yapılan düzenleme ile;
  • Mavi kartlıların kayıtlarının, elektronik ortamda tutulmasına imkân verecek Mavi Kartlılar Kütüğü oluşturularak Mavi kart sahiplerine kimlik numarası verilecek,
  • Mavi kart sahiplerinin altsoylarına da mavi kart düzenlenebilecek,
  •   Mavi Kart sahipleri kamu kurum ve kuruluşlarında; işçi, geçici veya sözleşmeli personel olarak çalışabileceklerdir.
Ayrıca, Mavi Kart Değerli Kâğıtlar Kanununa eklenerek değerli kâğıt sayılmıştır.
Mavi kart sahiplerinin Türkiye’de emekli olma durumları yargı kararı ile sağlanmaktadır. Kazandığımız birçok emsal karar ile emekliliğiniz %100 garanti altına alınmış Mavi karttan çıkmadan emekli olma durumunuz sağlanmıştır.

11.09.2014 Tarihinde yapılan yeni düzenleme:

Yurt dışı hizmet borçlanmalarında, “Türk vatandaşı olmak” şartı, borçlanılması istenilen sürelerde ilgilinin Türk vatandaşı olması gerektiğini ifade eder.

Diğer bir anlatımla, Türk vatandaşlığında geçmeyen yurt dışı sigortalılık veya ev kadını olarak geçen süreler borçlandırılmamakta, fakat sadece borçlanma talep tarihinde Türk vatandaşı olmamasına rağmen izinle Türk vatandaşlığını kaybeden sigortalıların yurt dışında Türk vatandaşı olarak geçen süreleri borçlanma hakkı bulunmaktadır.  Kamuoyunda “pembe ya da mavi kart sahibi” olarak bilinen doğumla Türk vatandaşlığını kazanmış olup da sonradan vatandaşlıktan çıkma izni almak suretiyle yabancı bir ülke vatandaşlığını kazananlar, başvuru tarihinde Türk vatandaşı olmasalar dahi, borçlanma kapsamındaki sürelerde Türk vatandaşı olmaları durumunda borçlanma hakkından yararlanabileceklerdir. Bu itibarla izinle Türk vatandaşlığını kaybedenler 11/09/2014 tarihinden itibaren diğer şartların yerine gelmesi şartıyla borçlanma talebinde bulunabilmektedirler.

Türk vatandaşlığı ile birlikte yabancı ülke vatandaşlığı devam edenler de, söz konusu yasa ile getirilen düzenlemeden yararlanabilmektedirler.


Yaşlılık Aylığı
Yaşlılık aylığı, çalışma hayatının normal olarak sonlanması sonucunda belirli şartların yerine getirilmesi sonucu bağlanan
aylıktır.

Yaşlılık Aylığı Bağlanmasının Koşulları Nelerdir?
Kendi adına ve hesabına bağımsız çalışanlar ile köy ve mahalle muhtarlarına yaşlılık aylığının bağlanmasında hangi kanun
hükümlerinin geçerli olacağı ilk defa sigortalı olunan tarihe göre değişiklik göstermektedir.

5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun yürürlük tarihinden önce 1479 sayılı Esnaf ve
Sanatkarlar ve Diğer Bağımsız Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kanununa göre sigortalı olanlar için bu kanunlardaki şartlar
geçerli olacak, dolayısıyla bu kişilerin kazanılmış hakları korunacaktır.
Bu kapsamdaki sigortalılara yaşlılık aylığı bağlanabilmesi için, Kurumumuza yaşlılık aylığı bağlanması için talepte
bulunduğu tarihte prim ve prime ilişkin borcunun bulunmaması gerekmektedir.

Buna göre;
  
1/10/1999 tarihi itibariyle aylık bağlanmasına hak kazananlar ile hak kazanmalarına iki tam yıl veya daha az kalan
sigortalılara;
- Kadın için 20 tam yıl, erkek için 25 tam yıl prim ödemesi,
- Kadın için 50, erkek için 55 yaşında olması ve 15 tam yıl prim ödemesi,
şartlarından birinin yerine getirilmesi koşuluyla yaşlılık aylığından yararlanabilirler.
Sigortalıların 1/10/1999 tarihi itibariyle aylık bağlanmasına hak kazanmalarına 2 yıldan daha fazla süre var ise ve
1/6/2002 tarihi itibariyle kadın 20 erkek için 25 tam yıl prim ödeme süresini dolduranlar veya doldurmalarına kalan
süreye göre sigortalılara kademeli geçiş uygulanarak tabi olacakları yaşlılık aylığı şartları belirlenmektedir. 


          Kadın Emeklilik Yaşı                 Erkek Emeklilik Yaşı
2 tam yıl veya daha az 40 2 tam yıl veya daha az 44
3 tam yıl veya daha az 41 3 yıl 6 ay veya daha az 45
3 tam yıldan
fazla,                 4 tam yıl
veya daha az
4 tam yıldan fazla,  5 tam yıl
veya daha az 43 5 yıldan fazla,  6 yıl 6  aydan veya
5 tam yıldan fazla,           6
tam yıl veya daha az 44 6 yıl 6 aydan fazla,  8 tam yıl veya
6 tam yıldan fazla,           7
tam yıl veya daha az 45 8 tam yıldan fazla, 9 yıl 6 ay veya
7 tam yıldan fazla,            8
tam yıl veya daha az 46 9 yıl 6 aydan fazla, 11 tam yıl veya
veya daha az 47 11 tam yıldan fazla, 12 yıl 6 ay veya
8 tam yıldan fazla,  9 tam yıl
9 tam yıldan fazla,         10
tam yıl veya daha az 48 12 yıl 6 aydan fazla, 14 tam yıl veya
tam yıl veya daha az 49 14 tam yıldan fazla, 15 yıl 6 ay veya
10 tam yıldan fazla,      11
11 tam yıldan fazla,       12
tam yıl veya daha az
42 3 yıl 6 aydan fazla,  5  tam   yıl  veya
50 15 yıl 6 aydan fazla, 17 tam yıl veya
daha az 46
daha az 47
daha az 48
daha az 49
daha az 50
daha az 51
daha az 52
daha az 53
daha az
tam yıl veya daha az 51 17 tam yıldan fazla, 18 yıl 6 ay veya
12 tam yıldan fazla,       13
tam yıl veya daha az 52 18 yıl 6 aydan fazla, 20 tam yıl veya
13 tam yıldan fazla,       14
14 tam yıldan fazla,       15
tam yıl veya daha az 53 20 tam yıldan fazla, 21 yıl 6 ay veya
15 tam yıldan fazla,     16
tam yıl veya daha az 54 21 yıl 6 aydan fazla, 22 tam yıl  58
16 tam yıldan fazla veya 17
tam yıl 55    


1/10/1999 tarihinde kadın ise 50, erkek ise 55 yaş ve en az 15 tam yıl için 2 yıldan daha fazla süre var ise kademeli geçiş
süreci uygulanacaktır.


  
Kanun Çıktığı Tarihte Emekliliğine Kalan
daha az 55
daha az 56
daha az 57
Yaş
Süre
(1/10/1999 tarihi itibariyle)
Kadın Erkek
2-4 Yıl arasında olanlar 51 56 15 Yıl
4-6 Yıl arasında olanlar 52 56 15 Yıl
6-8 Yıl arasında olanlar 53 57 15 Yıl
 8-10 Yıl arasında olanlar 54 57 15 Yıl
 10 Yıldan fazla olanlar 56 58 15 Yıl

8/9/1999 tarihinden 30/4/2008 tarihine kadar ilk defa sigortalı sayılanlar;

- Kadın için 58, erkek için 60 yaşını doldurmuş ve 25 tam yıl sigorta primi ödemiş olması veya
- Kadın için 60, erkek için 62 yaşını doldurması ve en az 15 tam yıl prim ödemesi Şartlarından birinin yerine getirilmesi
koşuluyla yaşlılık aylığından yararlanabilirler

30/4/2008 tarihinden sonra sigortalı sayılanların yaşlılık aylığına hak kazanmalarında 5510 sayılı Kanunla belirlenen
şartlar geçerli olacaktır.

5510 sayılı Kanuna göre;
2036 yılına kadar kadın için 58, erkek için 60 yaşını doldurmak ve 9000 gün malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primi
ödemiş olmak şartıyla 
2036 yılından sonra 9000 gün malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primi ödeme gün sayısı koşulunun yerine getirilmesi
halinde ise, gün koşulunun yerine getirildiği tarih aralığındaki yaş hadleri esas alınarak
  
yaşlılık aylığına hak kazanılabilir.
  
İlgili Kendi Adına ve Hesabına Bağımsız Tahsis Talep Tarihinde Gerekli En Az
Kanun Çalışan 4 (b) Sigortalıları İçin 9000
Prim Ödeme Gün Sayısı Koşulunun
Oluştuğu Tarih
Yaş
Kadın Erkek
5510
01.05.2008 - 31.12.2035 58 60 9000
01.01.2036 - 31.12.2037 59 61 9000
01.01.2038 - 31.12.2039 60 62 9000
01.01.2040 - 31.12.2041 61 63 9000
01.01.2042 - 31.12.2043 62 64 9000
01.01.2044 – 31.12.2045 63 65 9000
01.01.2046 – 31.12.2047 64 65 9000
01.01.2048 ve sonrası 65 65 9000

Bu düzenleme ile 2048 yılından itibaren yaşlılık aylığına hak kazanma yaşı kadın ve erkek için 65 olacaktır.
Ayrıca yaşlılık veya emekli aylığı bağlanmasında bazı istisnalar da getirilmiştir.

Şöyle ki;
Kadın için 58, erkek için 60 yaş ile 2036 yılından sonrası için getirilen kademeli yaş hadlerine 65 yaşını geçememek üzere
3 yıl eklenmesi durumunda, 5400 prim ödeme gün sayısı üzerinden de yaşlılık aylığı bağlanabilecektir.

Tahsis Talep Tarihinde Gerekli En Az
İlgili
Kanun
Kendi Adına ve Hesabına Bağımsız
Çalışan 4 (b) sigortalıları için 5400
prim ödeme gün sayısı koşulunun
oluştuğu tarih
Yaş
Kadın Erkek
5510
01.05.2008 - 31.12.2035 61 63 5400
01.01.2036 - 31.12.2037 62 64 5400
01.01.2038 - 31.12.2039 63 65 5400
01.01.2040 - 31.12.2041 64 65 5400
01.01.2042 - 31.12.2043 65 65 5400
01.01.2044 – 31.12.2045 65 65 5400
01.01.2046 – 31.12.2047 65 65 5400
01.01.2048 65 65 5400


Ne Zaman Emekli Olabilirim?
Aşağıda yer alan web sayfasındaki “Ne Zaman Emekli Olabilirim” uygulamasının “Kendi Nam ve Hesabına Çalışanlar”
linkini tıklayarak ne zaman emekli olabileceğinizi öğrenebilirsiniz!
http://www.sgk.gov.tr/wps/portal/tr/e_sgk/diger_uygulamalar

Yaşlılık Aylığının Bağlanması İçin Nereye ve Nasıl Başvurulur?
Kendi adına ve hesabına bağımsız çalışmalarından dolayı sigortalı olanlar ile köy ve mahalle muhtarlarının, bağlı
bulundukları sosyal güvenlik il/merkez müdürlüğüne başvuru yapmaları gerekmektedir.

Ayrıca e-devlet üzerinden de yaşlılık aylığına başvuruda bulunulabilinir.
https://www.turkiye.gov.tr/

Kimler Başvurabilir?
       
Yaşlılık aylığı alabilmek için ilgili kanunlarındaki koşulları yerine getiren sigortalılar başvuru yapabilmektedir.
Ancak kişilere yaşlılık aylığı bağlanabilmesi için talepte bulundukları tarihte prim ve prime ilişkin borcunun herhangi bir
borçlarının bulunmaması gerekmektedir.

Müracaat İçin Gerekli Belgeler Nelerdir?
- Tahsis Talep ve Beyan Taahhüt Belgesi

Aylık Bağlandığında Nasıl Bilgi Alınır?
Aylık bağlama işlemi tamamlandığında kişiye bilgi yazısı ve sms gönderilmektedir. 
SMS Bilgilendirme hizmetinden yararlanabilmek için aşağıdaki linki tıklayınız:

http://www.sgk.gov.tr/wps/portal/tr/e_sgk/sms_bilgilendirme

Aylık bağlamaya ilişkin süreç e-devlet üzerinden de takip edilebilmektedir.

https://www.turkiye.gov.tr/

İlk Aylık Hangi Bankadan Alınır?
İlk aylık kişinin ikamet adresine en yakın Ziraat Bankası ya da Halkbankası şubesine gönderilmektedir.

Gelir/Aylık Ödemeleri Nasıl Yapılmaktadır?
Gelir/aylık ödemeleri Banka/PTT Genel Müdürlükleri ile Kurumumuz arasında imzalanan protokoller çerçevesinde yapılır.
Ödeme günü Cumartesi gününe rastlayan grubun ödemesi Cuma, Pazar gününe rastlayan grubun ödemesi Pazartesi
günkü grup ile birleştirilerek yapılmaktadır.
Kendi nam ve hesabına bağımsız çalışanlardan emekli ve hak sahiplerinin gelir/aylıkları tahsis numaralarının son
rakamlarına göre ayın 25’i ila 28’incı günleri arasında 4 günde ödenir.
Gelir ve Aylıkların Konutta Ödenmesi
Emekli ve hak sahiplerinin gelir/aylıklarının konutta ödenmesi uygulaması ilk defa 2011 yılında başlatılmış olup,
uygulamanın usul ve esasları PTT Genel Müdürlüğü ile Kurumumuz arasında imzalanan 05/01/2010 tarihli “Prim Tahsilatı
ve Ödemelere İlişkin Protokol” ile belirlenmiştir. 
Buna göre, gelir ve aylıklarının konutta ödenmesini talep eden sigortalı ve hak sahiplerine hiçbir şarta bağlı olmaksızın
kendi nam ve hesabına bağımsız çalışan sigortalılar için ilk aylıkları dışındaki gelir/aylıkları PTT işyerleri aracılığıyla
konutlarında ödenir.
Bunun için Kurumumuza yazılı olarak dilekçe ile veya “ www.turkiye.gov.tr ” adresinden başvuruda bulunabilinir.
Aylık Alınan Banka Nasıl Değiştirilir?
Emekli, dul ve yetimler tarafından, banka/şube değişikliği için İl/Merkez Müdürlüklerimize verilecek dilekçe ile anlaşmalı
bankalardan herhangi birisine aylıkların nakli yapılarak banka/şube değişikliği gerçekleştirilebilmektedir.
Ayrıca, banka/PTT şube değişikliği talepleri “www.turkiye.gov.tr” internet adresine T.C. kimlik numarası ve e-devlet
şifresi ile yapılacak giriş sonrasında gerçekleştirilebilmektedir.
Aylık Ödenen Bankalar
1- Akbank T.A.Ş.
2- Albaraka Türk Katılım Bankası A.Ş. 
3- Alternatifbank A.Ş.
4- Anadolubank A.Ş. 
5- Denizbank A.Ş. 
6- Burgan Bank A.Ş.
7- Finansbank A.Ş.
8- HSBC Bank A.Ş.
9- ING Bank A.Ş.
10- Kuveyt Türk Katılım Bankası A.Ş.
11- Odea Bank A.Ş. 
12- Şekerbank T.A.Ş.
13- Tekstil Bankası A.Ş. 
14- Turkısh Bank A.Ş.
15- Türk Ekonomi Bankası A.Ş.
16- Türkiye Finans Katılım Bankası A.Ş. 
17- Türkiye Garanti Bankası A.Ş.
18- Türkiye Halk Bankası A.Ş. 
19- Türkiye İş Bankası A.Ş.
20- Türkiye Vakıflar Bankası T.A.O.
21- Yapı ve Kredi Bankası A.Ş.
22- T.C. Ziraat Bankası A.Ş.
23- PTT A.Ş.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder